I februar år 1900 blev arbejdet med opførelse af alle stationsbygninger, bortliciteret samt at der blev anskaffet 3 stk. tenderlokomotiver, 4 stk. personvogne, 2 stk. kombinerede post og personvogne, 2 stk. kedelvogne samt 14 stk. godsvogne. Til betjening af banen var der antaget et personale nå 4o personer.
I det første drift år, der kun strakte sig over 341 dage, var der med banen befordret 136.156 rejsende, 2o tusinde tons gods, 22.551 frimærker pakker, de efterfølgende år steg pakkernes antal med 3000-7000 stk. således at det totale antal blev 32.000 stk.
For landbruget, der i årene fra lidt før århundredskiftet og fremefter var kommet til at bruge store mængder af oversøiske varer: KORN, OLIEKAGER, KUNSTGØDNTNG, betød transporten på banen fra Århus havn til oplandets stationer en uhyre fordel.
Egnens købmænd kunde både langt hurtigere og billigere end førhen få deres varer hjem fra deres forbindelser og ved flere stationer blev der bygget en del. Dette gælder særlig for HAMMEL og GALTEN, der i disse år fik præget af at høre til stationsbyernes kategori.
Den 21. oktober 19o8 indsendte udvalget et andragende til Ministeriet for offentlige arbejder om eneretsbevilling til anlæg og drift af en jernbane fra HAMMEL til THOHSØ og den 21. juni 1912 meddelte Ministeriet den ønskede ENERETSBEVILLTNG.
Den 2o. september 1912 begyndte besigtigelses og ekspropriations kommissionen sit arbejde. Efter at kommissionen havde sit arbejde, kunde udvalget i slutningen af november at udbyde arbejde med udbygningen af banen til THORSØ.
I de følgende år, indtil Thorsø banen i 1914 knyttedes til, holdt disse tal sig omtrent uforandrede, særlig de rejsendes antal var ret konstant, hvorimod godsbefordringen og antallet af frimærkepakker i året før verdenskrigens udbrud steg med henholdsvis 11 millioner tons og 4ooo pakker.
Banen havde da også i dette år sit største overskud før Thorsø banen kom til, nemlig 113.426 Kr. og udbetalte 4% til aktionærerne. Banen vor trods dens mange sving anlagt gennem en frodig og frugtbar egn, og egnens befolkning var glade for den nye bane.
Den var ikke alene et produkt af mange års forbitrede kampe - en sejrens trofæ for de seje. udholdende jyder - den var tillige på den tid et samfunds gode af uvurderlig betydning for den egn, gennem den bugtede sig. Det var vel nok noget andet for den, som en kold vinterdag skulle rejse til eller fra Århus, at tage plads i en rummelig og opvarmet jernbanekupe, end at blive stoppet ind i en overfyld og langsomt kerende dagvogn.
På de stationer der blev bygget langs banen fra Århus til Hammel samt senere til Thorsø, var der posthus eller indleveringssted, for afsendelse af breve eller pakker så ud fra det, kunne det jo være sjovt at samle oplysninger fra de forskellige posthuse, der dengang lå langs banen, og samle breve eller postkort der var afsendt derfra og transporteret med banen, i den tid banen kørte.
Hammel - Aarhus banen åbnes den 24. april 1902.
Hammel - Thorsø banen åbnes juli 1914.
Aarhus - Hammel - Thorsø banen lukkes marts 1956.
Højeste hastighed på banen var 60 km/t.
Stationsnavne: Thorvaldsensgade(T) Aarhus - Viby Nord - Stautrup - Ormslev - HARLEV - Lillering - Skovby - Galten - Låsby - Toustrup - Sporup - Anbæk - Hammel - Sall – Thorsø.